כיצד ניתן למדוד איכות חיים במדינה? ומה איכות החיים בישראל?

איכות החיים במדינות

איכות החיים במדינות

מדדים המשווים בין מדינות בוחנים לרוב נתונים כמו תוצר לאומי גולמי, מוכוונים להציג את תמונת הפעילות העסקית, אבל אינם יכולים לגלות האם מדינות משפרות את חיי תושביהן או לא. התמ"ג של ארה"ב לדוגמה, מורכב ממכירות ספרי ילדים וכן מכירות של נשק אישי, למרות שהאחד הוא טוב לחברה והשני לא. תמ"ג גם אינו בוחן השפעות על בריאות הציבור או הסביבה וגם אינו חושף האם ההצלחה שייכת לבודדים או לרבים.

עוני מול התקדמות חברתית

עוני מול התקדמות חברתית

מדד Social Progress Index הוא מהזן החדש של מדדים להשוואה בין מדינות והוא מתרכז יותר בהתקדמות שלהן. בעוד לארה"ב יש אולי את התמ"ג הגבוה בעולם, מדד ההתקדמות החברתית מראה כי ארה"ב ממוקמת רק במקום 16, בעיקר בשל חולשתה בתחום הבריאות, גישה לחינוך, וביטחון אישי.

מייקל גרין, מייסד המדד, אומר כי החולשה של ארה"ב היא החוסר ב"רשת ביטחון". הבעיה אינה חוסר השיוויון כמו העוני המתמשך המלווה מספר משמעותי של אנשים. "לא קיימים יחסים משמעותיים בין אי שיוויון בהכנסות והתקדמות חברתית חזקה" הוא אומר. "אבל אנחנו מוצאים שמדינות עם רמות עוני נמוכות יותר נהנות גם מתמ"ג גבוה יותר. אם אתה באמת רוצה לקדם התקדמות חברתית, עליך לשפר את חיי העניים ביותר".

ישראל במדד ההתקדמות החברתית

ישראל במדד ההתקדמות החברתית

המדינות המובילות את המדד הן אותן מדינות שהובילו גם בשנה שעברה, עם שינויים מינוריים. נורבגיה ממוקמת 1 במקום שבדיה, ורוב 20 הראשונות הן מדינות צפון אירופאיות. ארה"ב ירדה למקום ה-16 מהמקום ה-6.  אחרי נורבגיה ושבדיה ממוקמות: שוויץ (3), איסלנד (4), ניו זילנד (5), קנדה (6), פינלנד (7), דנמרק (8), הולנד (9) ואוסטרליה (10).

ישראל מדורגת במקום 40 והדוח מציין לגביה כי בתחום הצרכים הבסיסים לאדם היא מקבלת ציונים טובים בתחומי המים והסניטריה. בתחום הביטחון האישי יש לה עוד הרבה מקום להתקדם. ישראל גם מקבלת ציונים גבוהים במה שקשור לגישה לחינוך אבל נמוכים במה שקשור לקיימות וסביבה. בקטגוריית ההזדמנות, ישראל חזקה בגישה לחינוך מתקדם, ויש לה הרבה מקום להשתפר בסובלנות והכלה חברתית. כאילו לא ידענו….

דירוג איכות החיים במדינות

דירוג איכות החיים במדינות

מאמרים קשורים: דירוג איכות החיים בערים: וינה ראשונה, בגדד אחרונהמדד המדינות הטובות. דרך חדשה להסתכל על העולם | מיהן הערים הטובות בעולם? | אילו מדינות הן המאושרות בעולם? ואילו החרדתיות ביותר? | ממ



כתיבת תגובה