"בעיר בלי המכונית שלי" – שבוע המלחמה במכונית הפרטית החל

רחוב פואנקרל, מדריד - נסגר לתנועת מכוניות

רחוב פואנקרל, מדריד – נסגר לתנועת מכוניות

עיריית תל אביב הודיעה כי תהפוך קטע מרחוב שבזי למדרחוב סגור לשימוש הולכי רגל ורוכבי אופניים החל ב- 12 בספטמבר, בסופי שבוע ובערבי חג. "המטרה הינה הפיכת הרחוב, אשר רק לאחרונה שופץ וחודש, למתחם שוקק ועליז ובטוח". בשלב ראשון וכפיילוט למשך כחודשיים, הרחוב ייסגר בשישי ובערבי חג בקטע שבין רחוב פינס לרחוב שלוש. לפני שנתיים נעשה ניסיון דומה בשדרות רוטשילד שנסגרו לתנועה בסופי השבוע במהלך חודש יוני.

מהלכים מהוססים אלה של עיריית תל אביב אולי מסמנים מגמה או כיוון חשיבה המתגבש במסדרונות עיריית תל אביב, אולם הם מפגרים שנות אור אחרי מהלכים רחבים, אסטרטגיים וקבועים המשנים את פני הערים בכל העולם. השבוע מצוין שבוע הניידות האירופי, קמפיין שנתי לקידום ניידות עירונית מקיימת, ומאורגן בתמיכת הנציבות האירופית. מטרת הקמפיין, המתקיים בכל שנה מה-16 ועד ל-22 בספטמבר, היא לעודד רשויות מקומיות באירופה להציג ולקדם תחבורה מקיימת ולהזמין את תושביהן לנסות חלופות לשימוש במכוניות.

השבוע מגיע לשיאו באירוע ‘!In Town Without My Car’, המתקיים משנת 2000, ובמסגרתו הערים המשתתפות סוגרות אזור אחד או מספר אזורים בעיר לטובת הולכי רגל, רוכבי אופניים ותחבורה ציבורית בלבד, ליום אחד.

מאז הוצג ב-2002, ההשפעה של שבוע הניידות הלכה וצמחה, הן באירופה והן ברחבי העולם. בשנים האחרונות התפשט הקמפיין אל מחוץ לאירופה והוא מתקיים גם במדינות כמו ארגנטינה, יפן, טאייוואן, ברזיל, קנדה וויאטנם. בשנת 2013, כמעט 2000 ערים מ-47 מדינות נרשמו רשמית לקמפיין, ובסה"כ ננקטו 8,623 צעדים קבועים שהוטמעו בעיקר בדגש על תשתיות לאופניים ולהולכי רגל, האטת תנועת מכוניות, שיפור מגישות תחבורה ציבורית והעלאת המודעות להתנהגות תחבורתית מקיימת. מישראל, יש לציין, אף לא עיר אחת משתתפת באירוע.

אוסטריה היא המשתתפת הפעילה ביותר באירועי שבוע הניידות, עם 500 (!) ערים, עיירות וישובים הלוקחים חלק בקמפיין. בספרד 434 ערים וישובים משתתפים, ובהונגריה 136. בשאר מדינות אירופה ההשתתפות נעה בין עיר אחת (דנמרק, אסטוניה, לטביה, מקדוניה) ועד בין 50 ל-100 ערים (צרפת, איטליה, פורטוגל, שבדיה). מעבר לגבולות אירופה, האירועים יתקיימו השנה גם באיסטנבול, טורקיה, בבלו הוריזונטה בברזיל, בקיטו שבאקוודור, וב-10 ערים ביפן (בינהן קיוטו, אוסקה, יוקהמה, טקמצו).

שבוע הניידות הוא הזדמנות לערים המשתתפות להציג את חשיבות הניידות העירונית המקיימת והיא הזדמנות ייחודית לרשויות מקומיות לבחון את מדיניות התחבורה שלהן ולהציגן לתושבים. במסגרת הקמפיין גם מוענק פרס לרשות המקומית שעשתה את המהלך המשמעותי ביותר להעלאת המודעות לנושא והטמיעה צעדים להשגת שינוי לטובת תחבורה עירונית מקיימת.

בשנה שעברה לובליאנה, בירת סלובניה, שרק לאחרונה נבחרה לשמש הבירה הירוקה של אירופה בשנת 2016, זכתה בפרס שבוע הניידות האירופי, וגברה על בודפשט (הונגריה) ואוסטרסונד (שבדיה) שגם כן עלו לגמר התחרות. הזכייה של לובליאנה הגיעה בזכות פרויקט בו שיתפה העיר 29 בתי ספר יסודיים ו-16 גני ילדים ביותר מ-250 אירועים שנועדו להגברת המודעות לאיכות אוויר ותחבורה בטוחה. אחת השדרות המרכזיות בעיר הפכה לאזור להולכי רגל בלבד, לאחר ששימשה אתר לאירוע המסכם – ‘In Town Without My Car!’ . גם בודפשט ואוסטרסונד פיתחו צעדים חדשניים להצגת שבוע הניידות לציבור, כמו הפכית התחבורה הציבורית מקום נוח להיכרות עם אנשים חדשים, אכילת ארוחת בוקר ומציאת ספר חדש לקריאה, שיפור המידע לנוסעים, והתחייבות להטמעת אוטובוסים לא מזהמים.

בהלסינקי, פינלנד, יושק ב-15 בחודש קמפיין שיווקי למעסיקים שמטרתו להעלות את המודעות לשירותי הנסיעות החכמים HSL  למעסיקים וחברות. רשות התחבורה של הלסינקי מאתגרת מעסיקים לארגן אירועים לקידום תחבורה חכמה במסגרת שבוע הניידות, ומארגן האירוע הטוב ביותר יזכה באופניים חשמליים עבור סידורי החברה. הלסינקי גם הכריזה לאחרונה על תכנית מהפכנית וחדשנית לקידום תחבורה בעיר.

ביום ללא מכוניות, שיתקיים ב-22 בחודש, יהיו מדריכים מטעם העירייה לאורך מסלולים נבחרים, שיספרו על אתרים מעניינים, אישים, אירועים וסיפורים לאורך המסלול. כמו כן, כרטיסים לתחבורה הציבורית מיוחד ימכרו באותו יום במחיר מוזל, וכרטיסי ילדים בחצי מחיר.

בעיר ננט, צרפת, שהייתה הבירה הירוקה של אירופה לשנת 2013, עיר שעברה מהפך אדיר בעשורים האחרונים והפכה מעיר נמל ותעשייה אפורה לעיר ירוקה וחדשנית, מתוכנן "כפר ניידות" בלב העיר, שישלב בידור ומבצעים לקידום האירועים. השימוש באופניים יודגש במיוחד באמצעות קידום רכיבה, הצעת תחזוקת אופניים ותיקון והדרכה ללא תשלום לרוכבים. חברות השכרת האופנים ישתתפו גם כן ויציעו הדרכה למשתתפים. במסגרת שלב 2 של השקת הכרטיס החכם LIBERTAN  לתחבורה ציבורית יוצג השילוב של חברת השכרת האופנים Bicloo ומערכת שיתוף המכוניות Marguerite בכרטיס החכם.

מעבר לכך, מבקרים יוזמנו לנסות את פלטפורמת הנסיעות המשותפות (carpooling) ואפליקציות תחבורה חדשות דרך פעילויות שונות, וחברות אשר ישתלבו בתכנון נסיעות יקבלו הצעות מיוחדות. ננט גם מטמיעה צעדים קבועים במסגרת שבוע הניידות הכוללים את שלב 2 של כרטיס התחבורה החכם, פיתוח מערכת שיתוף והשכרת אופניים, והשקת שירות משולב למגוון אמצעי תחבורה ציבורית, השקת אפליקציית שיתוף נסיעות.

מדריד, שעברה מהפך בשנים האחרונות בכל מה שקשור למדיניות כניסת מכוניות לעיר, השיקה תכנית שיתוף אופניים חשמליים, וסגרה רחובות ואזורים שלמים לתנועת הולכי רגל ואופניים בלבד, מתכננת במסגרת שבוע הניידות לעודד עובדים לנסוע לעבודה ובחזרה באמצעות תחבורה ציבורית. כצעדים קבועים מתכננת מדריד לשפר את תשתיות האופניים, שיפור תשתיות להולכי רגל (גשרים להולכי רגל, מדרכות, חציית כבישים וכו), שימוש ברכבים אקולוגיים בצי התחבורה הציבורית, השקת מדיניות חדשה לתחבורה וחנייה, החרבת השימוש בצלילים ברמזורים, קידום שימוש אחרי במכונית, מדיניות חדשה לתנועת משאיות אספקה בעיר, אימוץ תכניות נסיעה במקומות עבודה הרחבת חומרי הלימוד בתחום.

מצגת זאת דורשת JavaScript.

רומא עברה גם היא לאחרונה מהפך בנושא התחבורה והחלה לסגור אזורים שלמים לתנועת מכוניות, ובעיקר את האזורים אותם פוקדים עשרות אלפי תיירים מדי יום, ויה דל קורסו (רחוב הקניות המפורסם) ואזור המדרגות הספרדיות. מטרת הפעולות שעיר מקיימת במסגרת שבוע הניידות היא להעריך מחדש את האופן בו העיר רואה את המרחב הציבורי, ולעודד עיר מקיימת יותר. רומא סובלת מאחוזים גבוהים במיוחד של מספר מכוניות ביחס לאוכלוסייה, ובעוד שבלונדון יש 398 מכוניות לכל 1000 תושבים, ובפריז 415, ברומא המספר הוא 978. השימוש האינטנסיבי במכוניות ברומא דורש שינוי, ואף כי השימוש בתחבורה הציבורית עלה בעשור האחרון ועומד כעת על 21%, העיר מתכוונת לנקוט צעדים כדי לשפר את המצב באופן מהותי, בין השאר באמצעות תכנית Roma Capitale שהושקה השנה והגדירה מחדש גבולות לתנועת מכוניות בעיר.

במהלך שבוע הניידות תקדם עיריית רומא את המודעות לאמצעי תחבורה חליפיים למכונית, תוך התרכזות בכל אחת מהיוזמות שנקטה. ב-16 לספטמבר תשיק העירייה את תכנית שבוע הניידות ובמסגרתו פיילוט לאזורי "תחבורה רכה", כוח משימה של מומחים בפיילוט Zone 30 ומסדרון הרכיבה וההליכה החדש, מגוון אירועים שיקדמו את תכנית שיתוף המכוניות בעיר, כנס על תחבורה מקיימת ועוד. ב-17 לחודש, "יום שיתוף המכוניות", יתקיים סמינר לפתרונות תחבורה, יושקו יומיים שיוקדשו לשיתוף מכוניות, תושק תכנית מקומות החנייה הוורודים ועוד. ה-18 לחודש הוא "יום הרכיבה לעבודה", יתקיים פורום הניידות 2014, יושק אזור רכיבה והליכה בלבד בכיכר פרין דה ווגה, ויתקימו מגוון אירועים בנושא. יום שישי ה-19 הוא "יום הרכיבה לבית הספר" ובמסגרתו יתקיימו אירועים לקידום הרכיבה, יקודם השימוש בשיתוף מכוניות, ועוד. בשבת ה-20 לחודש יתקיים אקספו תחבורה ירוקה, אירוע הארוחה הלבנה של רומא ויום ראשון ה-21 הוא "יום ראשון ללא מכוניות". יום שני יוקדש לאירועים בתחום המדיניות וניהול התחבורה, וכן להשקת קו אוטובוס חדש באזור להולכי רגל בפארק סנטה מריה דלה פיאטה.

רומא גם מאמצת מגוון רחב של צעדים קבועים, ובהם שיפור רשת רכיבת האופנים, פיתוח מערכת השכרת אופנים, הרחבת מדרכות ושטחים להולכי רגל, שיפור תשתיות להולכי רגל, הגדלת השטחים הירוקים בעיר, שיפורים והרחבה בתחבורה הציבורית, פיתוח טכנולוגיות חדשות לתחבורה ציבורית, צמצום מקומות החנייה, הקמת פארקים ותחנות רכיבה, השקת תכנית נגישות, השקת מערכת שיתוף מכוניות ושיתוף נסיעות, ועוד ועוד ועוד.

מאמרים קשורים: האם אתה גר במקום שמשפר את חייך? | אם אתה גר ליד מסלול אופניים אתה כנראה בריא יותר | מנילה עוברת לריקשות חשמליות ובמדריד משלמים על הזיהום | האם עיר יכולה להפוך את המכונית למיותרת? | פינלנד מסמנת את הדרך לעתיד התחבורה העירונית



כתיבת תגובה