מי הן המדינות הכי יעילות אנרגטית? ומי כבר עברו לחלוטין לאנרגיות מתחדשות?

אנרגיה מתחדשת

מדינה המשתמשת בפחות אנרגיה כדי להשיג תוצאות זהות או טובות יותר מצליחה לצמצם הוצאות וזיהום, וליצור כלכלה חזקה ותחרותית יותר. למרות שיעילות אנרגטית שיחקה תפקיד בהתפתחות הכלכלות מזה עשורים, יעילות אנרגטית נותרה ברובה משאב לא מנוצל. המהדורה השנייה של ה- International Energy Efficiency Scorecard מנתח את 16 הכלכלות הגדולות בעולם, הכוללות 81% מהתוצר המקומי הגולמי וכ-71% מצריכת החשמל העולמית. הדוח בוחן 31 מדדים המתחלקים בין מדיניות וביצועים כדי להעריך עד כמה כלכלות אלה הן יעילות בשימוש באנרגיה.

המדינות הכי יעילות אנרגטית

המדינות הכי יעילות אנרגטית

גרמניה זוכה במחקר לציון הגבוה ביותר, עם 65 מתוך 100. המדינות שקיבלו את הדירוגים הגבוהים ביותר לפי קטגוריות הן: סין בקטגוריית הבנייה, גרמניה בתעשייה, איטליה בתחבורה, ובמאמצים לאומיים יש שוויון בין צרפת, איטליה והאיחוד האירופי.

ארה"ב, המדורגת רק במקום ה-13, התקדמה מעט בשנים האחרונות, לפי הדוח, לכיוון יעילות אנרגטית, בעיקר בתחומים כמו חוקי בנייה, סטנדרטים למכשירי חשמל, שיתוף פעולה בין הממשל לתעשייה, ולאחרונה גם בסטנדרטים לדלקים למכוניות ומשאיות. יחד עם זאת, התמונה הכוללת מאכזבת, וארה"ב הנחשבת למדינה חדשנית ותחרותית התקדמה מעט מדי מאז הדוח הקודם ב-2012.

בניגוד לארה"ב, מדינות כמו גרמניה, יפן וסין דוהרות קדימה. מדינות העושות שימוש באנרגיה באופנים יעילים יותר צורכות פחות משאבים כדי להשיג תוצאות זהות, בעלויות נמוכות יותר, משמרות משאבי טבע רבי ערך, וזוכות בתחרויות משופרת על פני האחרות.

 

חמישים תכניות לחמישים מדינות- אנרגיה מתחדשת

חמישים תכניות לחמישים מדינות- אנרגיה מתחדשת

תכנית האנרגיה המתחדשת לניו יורק

תכנית האנרגיה המתחדשת לניו יורק

מספר מדינות בעולם מובילות את הדרך בשימוש באנרגיה מקיימת. איסלנד מייצרת את כל החשמל באיסלנד מיוצר ממקורות מתחדשים, בעיקר הידרו תרמיים ומים. פרגוואי משתמשת בכוח המים בסכר איטייפו, על נהר הפאראנה, לייצור 90% מהחשמל שלה ועוד 19% מהחשמל של ברזיל. 15% מהאנרגיה של דנמרק מתקבלת מ- biomass  (חומרים אורגניים חיים) ועוד 30% מרוח.

נורווגיה משתמשת במקורות הידרואלקטריים, גיאו תרמיים וברוח, אולם סקטור האנרגיה המתחדשת של נורווגיה מכוון בעיקר לייצוא. נורווגיה מייצרת אנרגיה מתחדשת בהיקף של 98% מהצריכה שלה, אולם צורכת רק 24% מאנרגיה זו, בעוד השאר מופנה לייצוא במסגרת התכנית של האיחוד האירופי לסחר באנרגיה מתחדשת. אפילו לסוטו, בדרום אפריקה, מייצרת את כל החשמל שהיא זקוקה לו מאנרגיה מתחדשת, בזכות רשת סכרים, וגם אלבניה מציגה הישגים מכובדים, עם 85% מהחשמל שמיוצר מאנרגיות מתחדשות.

על פי הערכות שונות, מדינות יכולות היו להגיע ל-100% ייצור אנרגיה ממקורות מתחדשים עד שנת 2050. ה- Solutions Project מיפה 50 תכניות עבור 50 מדינות (בארה"ב) כדי להאיץ את המעבר לאנרגיה נקייה לחלוטין ומתחדשת.

להלן הסרטון:

מאמרים קשורים: הבניינים שמנקים אויר, מטהרים מים ומיצרים אנרגיה | תכנית מיליארד הדולר של ניו יורק לייצור אנרגיה סולרית | שבדיה זקוקה לעוד זבל, כי את כל הזבל שלה היא הפכה לאנרגיה | עיר המונעת על ידי פיסטוקים? יש דבר כזה | לובליאנה היא הבירה הירוקה של אירופה ל-2016



כתיבת תגובה