באיזו עיר מעודדים השתנה ברחוב? והאם זה יכול להיות טוב לסביבה?

לא מבזבזים אף טיפה: שתן זה טוב לסביבה - אמסטרדם

לא מבזבזים אף טיפה: שתן זה טוב לסביבה – אמסטרדם

השתנה ברחוב בהרבה ערים היא פעילות בזויה ואפילו עשויה לגרור ענישה, אבל לפני כמה שבועות, פקידי מימשל באמסטרדם עמדו בתור כדי להשתין באופן לא דיסקרטי כלל בפארק בעיר, ואפילו הזמינו אנשים נוספים להצטרף.

כל הפעילות הלא שגרתית הזו התרחשה לטובת מטרה נעלה: הסביבה. במקום לשלוח את השתן במורד מערכת הביוב, חברת המים המקומית רוצה להפוך אותו לדשן עבור חוות מקומיות. הכוונה היא כי הזרחן שיופק מהמשתנות הזמניות והחדשות בפארק יועבר לגגות ירוקים ברחבי העיר. לאחרונה, חברת המים השיקה מפעל מיחזור שכל מטרתו הוא הפקת זרחן ממי הביוב של העיר. השתן של אמסטרדם, מסתבר, יכול לדשן שטח השווה ל- 10,000 מגרשי כדורגל, על פי החברה.

למעשה, כל הרעיון נולד משום שהזרחן שבשתן גרם לבעיות במערכת הביוב – הוא התגבש וסתם את הצנרת, אבל אז החברה חשבה שבמקום להסיר אותו מהצינורות, אפשר לעשות משהו טוב יותר. הזרחן דרוש להישרדות של כל יצור חי או צומח, אבל הוא משאב מוגבל, ומשום שכל אחד מאיתנו נושא אותו עימו, אבל נפטר ממנו כאילו הוא חסר ערך, החברה חשבה שיהיה זה רעיון טוב לאסוף אותו ולהשתמש בו שוב. לאחר שמי הביוב יעברו במתקן הטיהור החדש, הם יופרדו, ינוקו, ויהפכו ל-struvite, דשן בפירוק איטי.

מטבע הדברים.. הרעיון מעורר מיד שאלות לגבי המרכיב השני של הביוב (ותרשו לי להימנע מהמילים המפורשות). ובכן, חברת המים האמסטרדמית מבהירה כי כל מתקן הטיהור החדש של אמסטרדם, המשרת מיליון תושבים, פועל כולו באמצעות חשמל המופק מפסולת מוצקה.

מאמרים קשורים: עשר הערים שמובילות את הדרך בקיימות עירונית | סן פרנסיסקו- אפס זבל עד 2020 | שבדיה זקוקה לעוד זבל, כי את כל הזבל שלה היא הפכה לאנרגיה | מערכת איסוף אשפה אוטומטית- עכשיו גם בישראל | "מהפכת המיחזור בישראל" – איפה ממחזרים וכמה?


One Comment on “באיזו עיר מעודדים השתנה ברחוב? והאם זה יכול להיות טוב לסביבה?”

  1. gerson הגיב:

    הפליה מתקנת? למה אין "משתנת נשים?


כתיבת תגובה