המוניות של טוקיו – השירות הטוב בעולם, בעיצוב מקומי וייחודי

שלטי מוניות בטוקיו טוקיו היא אחת הערים המזוהות והמוכרות ביותר בתחום העיצוב. הדבר מתבטא בכל תחום, אבל במיוחד בולט בשלטים המוצבים על גגות המוניות העירוניות. בירת יפן מלאה בביטויים צבעוניים שמעניקים לכל מונית זהות משלה. שלטי המוניות בטוקיו המכונים טאקושי, כבר זכו לכינוי "תהלוכה נעה של אמנות ניאון".

שלטי מוניות בטוקיו. הספר

שלטי מוניות בטוקיו. הספר

הצלם הבריטי אלקסנדר ג'יימס מציג כמה מהשלטים הטובים ביותר בספרו  Tokyo Taxi. חלק מהשלטים כוללים אותיות ומספרים, ואילו אחרים מציגים רק ציור של בובות קטנות, צפרדעים או דייגים. כל אחד מהם מייצג חברת מוניות אחרת, בשפה ויזואלית פחות רשמית מזו הנהוגה במערב. השלטים השונים מייצגים מערכת זיהוי מוניות, שלמרות שהינה קשה להבנה עבור זרים, פועלת היטב. לטוקיו יש מערכת מוניות דייקנית ומתפקדת היטב, והיא הוכרזה על ידי Trip Advisor בשנת 2012 כעיר עם שירות המוניות הטוב בעולם.

שלטים מוארים יכולים לספר רבות אודות הזהות של עיר. בטוקיו שלטי המוניות מייצגים עיצוב יפני טיפוסי הידוע בשימוש שלו בצבעוניות, ודמויות אייקוניות. מעולם לא התקבלה החלטה בטוקיו לגבי הסגנון הזה, אבל הוא צמח מסגנונות אישיים רבים והחלטות עיצוביות פרטיות שהתקבלו דווקא על ידי תחנות מוניות, מה שחושף תרבות עיצובית של מקום, המוטמעת בציבור שכלל אינו קשור לתחום העיצוב. עבור עיר, סגנון ייחודי כזה הוא מעניין, משום שהוא לא רק מבוסס על היסטוריה מקומית אלא גם מייצג את המצב העכשווי של התרבות והעיצוב המקומיים.

מצגת זאת דורשת JavaScript.

הערים עם שירות המוניות הטוב והגרוע בעולם

הערים עם שירות המוניות הטוב והגרוע בעולם

בחזרה לדירוג שירותי המוניות בעולם, שהתבסס על סקר בקרב 75,000 תיירים בעולם לגבי 40 ערים מרכזיות, המדד הציב את טוקיו ראשונה בשש מתוך 9 הקטגוריות (נהגים ידידותיים, שירותי המונית הטובים ביותר, רחובות נקיים, תחבורה ציבורית ועיר בטוחה), ושנייה בקטגורית "ידידותית".

העיר עם שירות המוניות הגרוע ביותר היא, על פי המדד, מוסקבה, שדורגה כגרועה ביותר  ב-4 מתוך 9 הקטגוריות – מקומיים ידידותיים, נהגי מונית ידידותיים, שירותי המוניות, וטובה לקניות.

מאמרים קשורים: האם יפן "קולית"?… ברור | המגדל הגבוה בעולם נפתח בטוקיו | האפליקציה שתשנה את התדמית של יפן | פרויקט התפתחות אמנותית למיתוג טוקיו | טוקיו בין הערים המתמודדות על אירוח אולימפיאדת 2020



כתיבת תגובה